خدمات نگهداری و پشتیبانی سیستمها
برخی از فعالیتهای قابل اجرا برای سازمانهای مختلف در حوزه پشتیبانی و نگهداری از شبکه به شرح زیر میباشد :
1- پشتیبانی از کلیه تجهیزات سختافزاری و زیرساخت شبکه در هر یک از حوزههای زیر:
- تقويت ساختار و مقاوم سازي.
- شیلدینگ و بکارگیری رنگ ضد حريق يا EPOXY.
- راه اندازی سيستم سرمایش مناسب.
- راه اندازی سيستم اعلام و اطفاي حريق.
- نصب درب مقاوم، ضدحريق و ضد سرقت.
- نصب و راه اندازی سيستم كنترل دسترسي.
- نصب و راه اندازی دوربينهاي تحت شبکه برای کنترل و نظارت.
- عدم استفاده از هرگونه درب شیشه ای، پارتیشن و یا پنجره.
- ثابت كردن ركها و تجهیزات شبکه.
- نصب و راه اندازی يو پي اس (UPS) مناسب.
- اتصال تمام سیستمها، رکها و تجهیزات به سیستم ارت با حداکثر اهماژ Ω2.
- عدم قرارگیری تجهیزات غیر مرتبط در اتاق سرور نظیر : MDF وPBX.
- كابل كشي و Wiring مناسب.
- نصب و راه اندازی سيستم روشنايي مناسب.
2- پشتیبانی از کلیه نرمافزارهای اکتیو شبکه در حوزه NOC و مانیتورینگ ترافیک شبکه.
3- پشتیبانی تجهیزات و ارتباطات در حوزه اینترنت سازمان.
4- پیگیری ، مدیریت و راهبری فعالیتها مطابق میل و شرایط دلخواه کارفرمایان.
5- ارائه گزارشات کامل از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه پشتیبانی شبکه بر اساس برنامه مدون خدمات رسانی.
6- پاسخگویی مناسب و بموقع به مسئولین مربوطه و کارفرمایان.
7- مستندسازی از فعالیتها و فرآیندهای کاری انجام شده.
8- مدیریت و آیندهنگری در خصوص قطعات مصرفی مورد نیاز در بازههای زمانی و ارائه گزارش.
9- ارائه خدمات رسانی در بخش پشتیبانی شبکه با كیفیت و زمان مطلوب.
10- بازنگری فرآیندهای كار با رویكرد افزایش بهرهوری با هماهنگی کارفرمایان.
11- تهیه و تولید شناسنامه تجهیزات و بروز رسانی آنها.
- مدیریت، برنامهریزی و سازماندهی هر چه مطلوبتر فضای IT سازمان و یا شرکت بهمنظور حفظ و پایداری شبکههای کامپیوتری و امن بودن زیرساخت جهت ارائه سرویسهای نرمافزاری با بهترین کیفیت بر روی آن و اینکه خدمات ارائه شده بر روی بستر بدون کوچکترین درنگ و تاخیری ارائه گردد و کاربران بدون مشکل بتوانند فعالیتها و خدمات خود را به ارباب رجوع و مشتریان انجام دهند از نکات بسیار مهم و حیاتی در فرآیندهای شرکتهای پشتیبانی شبکه محسوب میگردد.
از دیگر مواردی که میتوان در بحث پشتیبانگیری به آن اشاره کرد در ادامه عبارتند از:
12- انجام کابل کشی ساختاریافته و استاندارد نظیر کابلهای سیمی و یا راهاندازی فیبرنوری و همچنین نظارت.
13- استفاده و بهرهبرداری از دستگاههای تستر شبکه برای عیبیابی شبکه و اطمینان از عدم هر گونه نقص و عیب در زیرساخت.
14- انجام کلیه امور مربوط به نصب، جابجایی سرورها و تجهیزات اتاق سرور و پیشبینی آینده جهت ارتقاء.
15- انجام کلیه امور مربوط به نظارت و جابجایی تجهیزات محافظ برق و استانداردهای لازم.
16- انجام کلیه امور مربوط به سختافزار و نرمافزار رایانهها، پرینترها، اسکنرها، لپتاپ و سایر تجهیزات موجود در سازمانها.
کلاس بندی حوزه پشتیبانی شبکه
با توجه به دامنه و حوزه پشتیبانی IT سازمان می توان کلاس بندی و تقسیم بندی زیر را داشت:
پشتیبانی نرمافزار
- نصب و پیکربندی سیستم عامل و رفع عیب و نواقص موجود در سیستمها.
- نصب و پیکربندی نرمافزارهای عمومی و رفع عیب و نقص آنها و مدیریت لایسنسهای نرمافزاری.
- پیگیری امور مربوط به پشتیبانی فنی نرمافزارهای اختصاصی.
- مشاوره در خصوص زیرساختهای نرمافزاری.
پشتیبانی سختافزار
- نصب و راهاندازی تجهیزات جانبی، عیبیابی، رفع نقص تجهیزات و منابع سختافزاری نظیر چاپگرها، اسکنرها و یوپی اسها (UPS).
- مدیریت تجهیزات کامپیوتری از لحاظ کیفیت و کارایی سختافزاری.
- مشاوره و پشتیبانی در حوزه خرید و ارتقا تجهیزات.
- پشتیبانی و مدیریت شبکه.
- نصب و پیکربندی و رفع عیب و نقص تجهیزات سختافزاری و زیرساخت اعم از تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه.
- مدیریت، کنترل و نظارت بر منابع سختافزاری و نرمافزاری شبکه داخلی شامل مانیتورینگ کیفیت و کارایی سرویسها، ترافیک شبکه
- مدیریت، کنترل و نظارت بر منابع سختافزاری و نرمافزاری شبکه اینترنت شامل مانیتورینگ کیفیت و کارایی سرویسها، ترافیک شبکه
- پشتیبانی از سرویس ها نظیر اتصال به اینترنت، پست الکترونیک و همچنین ارتقای سرویس اتصال به اینترنت کاربران و…